KPL:n kauden alkuun on enää seitsemän viikkoa! Sarja-avauksessa torstaina 9. toukokuuta KSS Energia Areenalle saapuu Imatran Pallo-Veikot. Viime kesänä KSS Energia Areenalla huippupesistä kävi seuraamassa huimat 58 833 katsojaa – kirkkaasti eniten koko Superpesiksessä.

KPL saavutti SM-hopeaa kaudella 2018

– Olemme viime vuotta jonkin verran edellä myynneissä – KPL kiinnostaa. Aloittaessani seuran palveluksessa vuonna 2013 pelasimme sijoista ”yhdeksän ja ynnämuut”, emme olleet kovinkaan monelle se houkuttelevin vaihtoehto. Nyt meille tulee aiempaa enemmän yhteydenottoja yritysten suunnasta – yleisömäärät, yleinen fiilis seuran ympärillä ja yritysihmisten kiinnostus pesäpalloon on kasvussa. Meidät nähdään hyvänä alustana mainostaa ja näkyä. Pesis menee kylille- hankkeella saimme vietyä ohjattua liikuntaa myös Kouvolan alueen pienempien asukaskeskittymien saataville. Yhteiskuntavastuun kantamisessa olemme onnistuneet, tuumaa KPL:n myyntipäällikkö Simo Pyöriä.

Menestyksekäs toiminta edellyttää sitoutumista yhteisten tavoitteiden ja asioiden parissa. Koplan parissa kumppanimme tuntevat ylpeyttä yhteistyöstä, jota tehdään kansallislajimme huippuseuran kanssa.

– Vanhan mallisesta vastikkeettomasta sponsoroinnista pyritään entistä enemmän kohti vastavuoroista yhteistyötä ja mitattavia hyötyjä. Toki paljon on niitäkin kumppaneita, jotka haluavat vain näyttää olevansa mukana tukemassa koko Kouvolan yhteistä asiaa. Haluan itse viedä hommaa kohti vastikkeellisuutta. Se on mukavampi käydä uusiin neuvotteluihin seuraavana talvena, kun toinen osapuoli kokee saaneensa konkreettista vastinetta rahoilleen. Ilman kumppaneidemme panosta meillä ei ole mitään edellytyksiä pyörittää toimintaamme tällä tasolla ja laajuudella. Toiveenamme tietysti on, että KPL-henkiset hyödyntävät kumppaneiden palveluita ja kertovat siitä yrityksissä. Se vahvistaa heille sitä ajatusta, että KPL:n mukana kannattaa olla, Pyöriä alleviivaa.

Koplan pelit ovat kesän kohokohtia

Myyntipäällikkönä loppusyksystä aloittanut Pyöriä muistuttaa, että KPL liikuttaa isoja massoja ja ottelutapahtumat ovat kokemisen arvoisia.

– Meidän ottelutapahtumat ovat kesäisen Kouvolan kiinnostavimpia tilaisuuksia viikosta toiseen ja kasaavat kaiken ikäiset ihmiset positiivisen tapahtuman ympärille. Satunnaisempina tapauksina meidän viime kesänä järjestämä Tenavaleiri jätti Pohjois-Kymenlaakson alueelle ulkopuolelta tullutta rahaa lähes miljoonan. Meidän pärjääminen ja kasvaminen sataa koko Kouvolan ja lähialueiden laariin.

– Jo runkosarjassa yleisökeskiarvomme oli 490 suurempi kuin seuraavaksi eniten kiinnostaneella pesäpalloseuralla. Meidän junnuissakin tehdään erinomaista työtä: harrastajamäärät kasvavat ja kilpailullisestikin pärjätään: meidän junnujoukkueet E-junnuista B-junnuihin olivat Suomen kahden parhaan joukossa. Tästä meidän jutusta on helppo innostua, Pyöriä hehkuttaa.

Procito liittyi KPL:n kelkkaan myynnin avuksi

Suomalaisen huippu-urheilun kumppani Procito liittyi mukaan KPL:n kelkkaan. Procito tekee KPL:lle asiakashankintaa tarjoamalla lippupaketteja ja jäsenyyksiä KPL:n Kotipesäklubiin.

Pyöriän mukaan kasvu tarvitsee tekijöitä, joten Prociton kanssa KPL:n tarjoamia mahdollisuuksia pystytään tarjoamaan mahdollisimman monelle.

– Prociton kautta meidän on tarkoitus saada kumppanikenttäämme laajennettua. Tänä talvena monta uutta kumppania on liittynyt mukaamme oman yhteydenottonsa kautta ja kysellyt miksi meiltä päin ei olla oltu yhteyksissä. Kouvolan alueella toimii noin 5000 yritystä. Yksinäni saan niistä vuodessa kiinni arviolta 400–700. Prociton kautta tavoittelemme ensimmäisenä vuonna 150 uutta kumppania. Heillä on erinomainen osaaminen omalta toimialaltaan ja heidän KooKoolle kasaamansa yli 500 yrityksen Yritysverkosto on vakuuttava työnäyte, Pyöriä kiittelee.

– Yhteistyöstä Prociton kanssa on juteltu jo vuonna 2017, mutta silloin siihen ei ollut mahdollisuuksia. Nyt homma saatiin kuitenkin toimimaan nopeallakin aikataululla. He hoitavat hommaa tosi ammattimaisesti ja tyylikkäästi.

Yhteistyö Koplan kanssa on molempia hyödyttävää

Pyöriän työkenttä pysyy apukäsistä huolimatta silti laajana. Mutta urheilumies on valmis käärimään hihansa.

– Isommat kumppanuudet vaikkapa laitamainosten, otteluisännyyksien ja kummipelaajuuksien osalta hoidetaan suoraan minun kauttani. Edellä mainituissa elementeissä on tärkeää, että kumppanimme voivat hoitaa asiat toteuttavan portaan kanssa. Yritän henkilökohtaisesti tavata kaikki ne kumppanit, jotka minun kauttani sopimuksen tekevät. Uskon henkilökohtaisuuden rakentavan luottamusta seuran ja yrityksen välille, Pyöriä päättää.

Kumppaniksi?

Palvelisiko edustamaasi yritystä esimerkiksi näkyvyys kentällä, KPL:n somessa, pelaajien asuissa tai VIP-tilaisuuksissa Kopla-klubilla? Ota yhteyttä KPL:n myyntipäällikkö Simo Pyöriään.

simo.pyoria@kouvolanpallonlyojat.fi | p. 0400 488 864.